بروزرسانی: 19 آذر 1404
مدل راهبرد اجرای خط مشیء های وزارت صمت در صنعت خودرو مبتنی بر کاربست دانش
مدل راهبرد اجرای خط مشیء های وزارت صمت در صنعت خودرو مبتنی بر کاربست دانش
برنامه فوق شامل کلیه حلقه های زنجیره ارزش شامل طراحی، تکوین، مهندسی، تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش می شود. تولید خودرو ممکن است افزایش پیدا کند ولی زیان انباشته شرکت های ایران خودرو و سایپا به 130 هزار میلیارد تومان رسیده است. حتی گفته شده که زیان انباشته این شرکت ها در سال 1402 به 200 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته شرکت های خودروساز، باید کارهای مدیریتی و بهره وری انجام بدهند ولی در شرایط فعلی مملکت ما، انجام خیلی از این کارها امکانپذیر نیست.
- خودروهای این شرکت به شکل یک مکعب هستند که در آن، دو ردیف صندلی روبه روی هم با ظرفیت حداکثر چهار سرنشین قرار دارد.
- در این میان برنده اصلی دلالان و بازندگان نیز در وهله اول صنعت است که موجب تضعیف اقتصاد می شود و در نهایت این مردم هستند که بازنده اند.
- در سال ۱۴۰۰ قرار بود اولین خودرو کراس اوور ایرانی ایران خودرو روی پلت فرم پژو ۳۰۱ تولید شود که به دلیل تغییرات مدیریتی در ایران خودرو این اتفاق رخ نداد.
- این برند در اصل زیر مجموعه کمپانی بزرگ جنرال موتورز بوده و به تولید و واردات مدل های مختلف آمریکایی فعالیت داشت.
بر اساس تحلیل روزنامه انگلیسی از صنعت خودرو ایران و بازار آشفته آن، تمام مشکلات فعلی ریشه در روابط سیاسی دارند. سیاست سایه پررنگی روی اقتصاد انداخته و صنایع مختلف از جمله خودروسازی که به ورود قطعات خارجی و نقدینگی بالا برای تولید نیاز دارد، تحت الشعاع اختلافات سیاسی قرار گرفته اند. صنعت خودروسازی ایران تنها در صورتی بهبود می یابد که بتواند محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند، هرچند این موضوع با توجه به تحریم ها و سیاست های بین المللی، چندان امکان پذیر به نظر نمی رسد. مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به واردات خودروهای کارکرده اصرار کرد و گفت مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن ورود کرده است، ۱۵ کشور اروپایی، عربی و آمریکایی واردات خودروهای کارکرده را انجام داده است بنابراین این روش متعارف بوده است. در قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد اما برخی محدودیت ها ورود این خودروها را قفل می کند، با این حال باید گفت با واردات خودروهای کارکرده ارز کمتری مصرف می شود و در بازه زمانی کوتاه مدتی می توان آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد. در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی ۸ برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو می توان این موضوع را مدیریت کرد.
جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
در همان زمان پیکان همچنان با تولید ۷۷ هزار دستگاه در سال به رکورد پیش از انقلاب خود نزدیک می شد. در سال ۲۰۰۸، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آگهی داد که ۵۴٪ تولیدات خودروی ایران متعلق به سایپا و ۴۶٪ آن متعلق به ایران خودرو است. با اینکه هر دو شرکت در بورس اوراق بهادار تهران فهرست شده اند اما هنوز دولت صاحب ۴۰٪ هر دو شرکت است. در ژولای ۲۰۱۰، دولت ۱۸٪ سهام ایران خودرو و سایپا را با قیمت ۲ میلیارد دلار فروخت و سهام خود را در هر دو شرکت به ۲۰٪ رسانید.
استقبال قطعه سازان از اجرای فرمان رییس جمهوری در مورد خصوصی سازی خودروسازی
در حالی که فولاد به دلیل استحکام خود مشهور است، پیشرفت های اخیر نیز بر توسعه آلیاژ های سبک تر و پیشرفته تر فولاد متمرکز شده است. صنعت خودروسازی ایران به طور فعال در حال تلاش برای بهبود بهره وری سوخت و کاهش آلاینده ها مشارکت داشته است. فولاد های پیشرفته مقاوم (AHSS) و فولاد های فوق مقاوم (UHSS) به عنوان مواد حیاتی در این تلاش ظاهر شده اند و خودروسازان را قادر می سازند وزن خودرو را کاهش دهند و در عین حال یکپارچگی ساختاری را حفظ کنند. هم اکنون خودروهای بومی و مخصوص کشورهای گوناگون به وفور دیده می شوند، رویه ای که درست برعکس استاندارد جهانی سازی است.
ضوابط واردات خودروهای کارکرده سختگیرانه تر شد
این صنعت که بزرگ ترین صنعت تولیدی جهان به شمار می آید – بر اساس درآمد و اشتغال – هم چنین بر اساس هزینه های ثابت، حاشیه سود پایین، نیروی کار به شدت اتحادیه ای شکل، رقابت شدید بر سر قیمت ها، تقاضای ناپایدار و شرکت های دارای یارانه های دولتی، تعریف می شود. در این بخش، شرکت ها با واردات قطعات از پیش آماده شده، حاشیه سود قابل قبولی را برای خود رقم میزنند که یکی از عمده دلایل آن نیروی کار و انرژی ارزان در کشور است. بدون تردید طی سال های اخیر، تحریم ها هم تا حد زیادی کمک کننده بوده اند؛ چراکه در صورت ورود شرکت های خارجی در ایران ، کاهش تقاضای چشمگیری برای خودرو های چینی رخ خواهد داد و شرکت های بخش خصوصی ممکن است با مشکل فروش مواجه شوند. آنچه مسلم است شناسایی فاصله کیفی صنعت خودرو ایران با سطح بین المللی و ریشه های آن نیز به خودی خود کمکی به رفع این موانع و ارتقاء کیفی صنعت خودرو نخواهد کرد. چیزی که می تواند این فاصله را کم و کیفیت را به سطح مطلوب مصرف کنندگان ایرانی برساند برنامه ریزی برای رفع این مشکلات و نارسایی هاست که یک عزم ملی و اراده ای واقعی در همه ارکان و اجزا صنعت جهت اصلاح تمامی بخش های مورد اشاره را می طلبد.