بروزرسانی: 22 آذر 1404
تولید و صادرات در صنعت خودرو ترکیه TRT Persian
تولید و صادرات در صنعت خودرو ترکیه TRT Persian
هوش مصنوعی می تواند به تولیدکنندگان تجهیزات کمک کند هزینه های تولید را کاهش دهند و محصولات ایمن تر با خطای کمتر تولید کنند. آئودی این روزها از هوش مصنوعی ای استفاده می کند که به کمک بینایی ماشین ترک های ریز ورق فلز را در عرض چند ثانیه تشخیص می دهد. آمازون ابتدا فناوری «الکسا اتو» (Alexa Auto) را عرضه کرد که در واقع، همان دستیار صوتی این شرکت برای استفاده از خودرو بود.
- البته همه این کارها بر روی گوشی کاربر روی می دهد و صرفاً صدا و تصویر آن از طریق بلندگوها و صفحه نمایشگر موجود داخل خودرو پخش می شود.
- صنعت خودروسازی در ایران نیز با داشتن سهم 18درصدی از ارزش افزوده کل بخش صنعت و سهم حدود 5/3درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP)، از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است.
- در آینده نزدیک و طی 5 سال آینده شاهد ظهور زنجیره\xa0 تامین دیجیتال در صنعت خودرو خواهیم بود؛ چه بسا این موضوع هم اینک نیز اتفاق افتاده باشد.
- ناگفته نماند در سال های گذشته صنعت خودروی استرالیا به دلیل عواملی مانند دستمزدهای بالا، به صرفه بودن واردات و رقابت شدید بین هولدن و خودروسازان خارجی با مشکلات زیادی روبرو شده و مدام در حال کاهش سوددهی بود.
- برای پیاده سازی استراتژی JIT ، تامین کنندگان و شبکه های لجستیکی باید بسیار قابل اعتماد و منعطف باشند.
از نظر صادرات خودرو نیز کشور ایران از دو گروه خودرویی بزرگ ایران خودرو و سایپا صادراتی به کشورهای منطقه خودرو می کند. همان طور که می دانید صنعت خودروسازی در میان پرسودترین صنایع مختلف در دنیا است. در ایران نیز با توجه به این که کمتر از یک قرن سابقه خودروسازی وجود دارد ولی جزو صنایع مورد توجهی مثل صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی است. بازار مدرن جهانی نیازمند رسیدن به موقع کالاها و خدمات است و باید کیفیت و انتظارات مشتری را برآورده کند. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو از استراتژی تولید به موقع (Just In Time) استفاده می کنند، بدین صورت که با پیشبینی قطعات مورد نیاز و سفارش آنها حجم زیادی از فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای قرار دادن تمام مواد و قطعات خود را حذف می کنند.
صنعت خودرو
براساس اعلام مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، در اسفند ماه سال گذشته 33... آنچه مشخص است بخش اعظم این مشکلات به کیفیت پایین قطعات مربوط است و اغلب خریداران خودروهای تولید داخل اتفاق نظر دارند که کیفیت خودروهای داخلی و مونتاژی حتی در مقایسه با سال های نه چندان دور افت داشته است. البته قرار است واردات خودرو به ایران در سال ۱۴۰۱، بعد از چند سال محدودیت، از سر گرفته شود. از اتهامات این شرکت ها این است که توانایی تغییر مدیران شرکت های خودروساز ایرانی را دارند و با فشار مدیریتی مانع کنترل کیفیت خودروسازان ایرانی روی محصولات خود می شوند و عملاً اجازه همکاری این شرکت ها با قطعه سازان دیگر را نمی دهند.
بررسی صنعت خودرو و نکات مرتبط به این صنعت
در این زمینه اما برخی کارشناسان بر این باورند که ژاپنی ها پیش از انقلاب به ایران راه یافته بودند اما هیچ گاه فعالیت خود را در ایران گسترده نکرده بودند. در این میان گفته می شود مهم ترین دلیل حضور ژاپنی ها در ایران تجارت دو سویه و دریافت نفت از ایران بود؛ به همین دلیل ژاپنی ها به سرعت در بازار ایران پرطرفدار شدند. همچنین شایان ذکر است که واقعیت مجازی واقعی ترین تجربیات و امکانات را ایجاد می کند تا سازندگان بتوانند نمونه های اولیه خود را تغییر دهند. هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز بازارهای جهانی با قیمت 94.86 دلار داد و ستد شد.
در بلند مدت با افزایش سهم سایر تولیدکنندگان و رفع انحصار و ایجاد فضای رقابت، براساس ساز و کار بازار که مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود قیمت محصولات در بازار تعیین خواهد شد. به گفته وی، وقتی دائما بر سر صنعت کوبیده می شود، به جای سرمایه گذار، دلالان تشویق می شوند؛ چنانکه در حال حاضر نیز شاهد هستیم که با کاهش اندک قیمت خودرو در بازار، بلافاصله روز بعد قیمت ها مجددا افزایش می یابد. در این میان برنده اصلی دلالان و بازندگان نیز در وهله اول صنعت است که موجب تضعیف اقتصاد می شود و در نهایت این مردم هستند که بازنده اند. این وضع باعث می شود به قطعه سازان فشار وارد شود و در نتیجه، قطعه سازان، با تاخیر قطعه را تولید می کنند، یا اگر همین شرایط موجود ادامه پیدا کند، قطعه سازان از دایره زندگی کاری خودشان خارج خواهند شد. دکتر مهدی شامی زنجانی سه مقطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکتری را در دانشگاه تهران گذرانده و اکنون عضو هیات علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات این دانشگاه می باشد. در کارنامه وی بنیانگذاری و راهبری مواردی همچون گروه تحول دیجیتال (دیتیجی)، موسسه تحول دیجیتال دانشگاه تهران، رویداد ارزیابی ملی تحول دیجیتال، کنفرانس بین المللی تحول دیجیتال و دوره عالی (دی بی اِی) تحول دیجیتال دانشگاه تهران به چشم می خورد.